Verlies of diefstal identiteitskaart - paspoort

Bij diefstal van de elektronische identiteitskaart (eID) moet u onmiddellijk aangifte doen bij de politie (https://www.politie.be- 02/5 639 639). 
Als het verloren document een verblijfstitel/paspoort is, moet u het verlies altijd melden bij de politie voordat u naar de gemeente gaat. Een systeem dat u beschermt tegen identiteitsfraude.
Als u uw eID verloren bent, moet de aangifte gebeuren binnen twee dagen bij het gemeentebestuur of, buiten de kantooruren, bij de politie : https://www.politie.be/nl/e-loket

WAT MOET JE DOEN

  • Meld bij de politie elk verlies of diefstal van een identiteitskaart of paspoort.  Iedereen kan de verloren of gestolen identiteitspapieren eerst ook laten blokkeren via Docstop. Deze melding voorkomt het risico op fraude met de kaart.
  •  Docstop is een dienst van de  federale overheid. Elke eigenaar van Belgische identiteitspapieren (identiteitskaart, paspoort of verblijfstitel) kan er het verlies van zijn of haar papieren 24 uur per dag melden door te telefoneren naar 00800 2123 2123 (gratis oproep) of 02 518 21 23.

WAT GEBEURT ER NADAT JE DOC STOP HEBT GEBELD ?

  • Identiteitskaart en verblijfstitels. Zodra u DOC STOP belt, wordt uw kaart geannuleerd. Als u in noodgeval moet reizen, kunt u een voorlopige identiteitskaart aanvragen bij uw bestuur.

  • Paspoorten. Zodra u DOC STOP belt, wordt uw paspoort geannuleerd. Als u het nodig heeft om te reizen, vraag dan op tijd een nieuwe aan bij het gemeentebestuur